Partnerzy serwisu:
Tabor i technika

Składy wagonowe często zastępują Pendolino. Dlaczego?

Dalej Wstecz
Partnerzy działu

Rawag
Recaro-Growag
Radionika
Wago Elwag
Voith Turbo
Aste
R&G Plus

Data publikacji:
18-07-2024
Ostatnia modyfikacja:
19-07-2024
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
Rynek Kolejowy

Podziel się ze znajomymi:

TABOR I TECHNIKA
Składy wagonowe często zastępują Pendolino. Dlaczego?
Fot. M. SzymajdaSkład wagonowy za Pendolino z Bielska-Białej do Gdyni
Klasyczny skład wagonowy, a na nim tabliczka z napisem "Express InterCity Premium". Taki widok w ostatnim czasie budził zdziwienie niejednego pasażera. PKP Intercity tłumaczy, że pociągi zastępcze są zestawiane tylko z najnowocześniejszych wagonów. Czy to podróżnym wystarczy?

W ciągu ostatnich trzech tygodni w sumie przez 14 dni, zamiast składów zespolonych ED250 "Pendolino", wyjeżdżały w ciągu dnia składy zastępcze. Przez wspomniany okres to aż blisko 60 kursów mniej pociągów kategorii Express InterCity Premium (EIP).

Dla podróżnych to stres, szczególnie dla jeżdżących koleją okazjonalnie. Bo w składzie "za Pendolino" przydzielone mogą być inne miejsca niż wybraliśmy sobie w czasie zakupu biletów, podróżni są zaskakiwani koniecznością podróży w przedziałach, gdy wybrali inaczej, zapłacili też za określoną ofertę, której operator nie realizuje. 

Malinowski o niedostępności Pendolino. "Sytuacja znacząco się poprawiła"

– Sytuacja znacząco się poprawiła. Mogą powiedzieć, że za dzień dzisiejszy [17 lipca] w ruchu jest 18 pociągów Pendolino – tłumaczył Janusz Malinowski, prezes PKP Intercity. I dodał: – To oczywiście uwalnia nam wagony, które możemy kierować jako wzmocnienia do pociągów. Szczególnie w tym okresie wakacyjnym każdy wagon jest potrzebny.

W czasie spotkania z dziennikarzami padło pytanie, dlaczego pasażer jadąc składem zastępczym musi płacić za bilet jak za pociąg Pendolino. Tutaj warto dodać, że przeważnie jest to zestawienie znane z pociągów kategorii EIC (Express InterCity). Prezes Malinowski nie odniósł się wprost do kwestii biletowych.

PKP Intercity. Skład zastępczy w najwyższym standardzie

Szef państwowego przewoźnika jednak stanowczo zaznaczył, że spółka nie zakłada takiej sytuacji, że wie wcześniej, że dany pociąg Pendolino nie pojedzie. Przeważnie są to zdarzenia, gdzie trzeba dokonać interwencyjnie jakiś prac i ED250 nie może wykonać planowego kursu. W pierwszej połowie lipca operator zamieniał jednak Pendolino na składu wagonowe, ze względu na ich większą pojemność.

– Skład zastępczy jest podstawiany tylko w takiej sytuacji, kiedy mamy brak dostępności danego pociągu np. Pendolino, bo musi przejść jakiś szybki przegląd. Skład wagonowy też jest podstawiany w najwyższym standardzie, to są wagony klimatyzowane. Na CMK mamy już możliwość podróżowania składami klasycznymi z prędkością 200 km/h – usłyszeliśmy od prezesa PKP Intercity.

W tym miejscu warto zaznaczyć, że przez prawie tydzień problemów z dostępnością Pendolino nie było. Ostatni komunikat o zastępczych składach wagonowych opublikowany został na stronie intercity.pl 12 lipca. Niestety, do dzisiaj (18 lipca). PKP Intercity zamieściło informację, z której dowiadujemy się, że pasażerowie pojadą aż w 7 składach zastępczych na trasach: Warszawa Wschodnia – Bielsko Biała Główna, Bielsko Biała Główna – Gdynia Główna, Gdynia Główna – Warszawa Centralna, Warszawa Wschodnia – Kraków Główny, Kraków Główny – Gdynia Główna oraz Gdynia Główna – Kraków Główny.

Jak i gdzie złożyć reklamację? Można bez wychodzenia z domu

Warto wspomnieć, że sytuacja, w której kupujemy bilet na pociąg kategorii EIP, a jedziemy składem zastępczym odpowiadającym kategorii EIC, nie jest winą pasażera a przewoźnika. Podróżny kupując bilet zawiera – w tym przypadku z PKP Intercity – umowę na realizację usługi transportowej. Mówią o tym zapisy ustawy Prawo Przewozowe. Do tego dana kategoria – np. ze względu na dysponowany tabor, może wiązać się z dodatkowymi udogodnieniami, jak strefa ciszy, poczęstunek na pokładzie/usługa gastronomiczna czy dostępność składu dla osób z ograniczoną mobilnością. Informacje o tym znajdują się w rozkładzie jazdy oraz podawane są przez przewoźników.

Każdy pasażer ma prawo – o czym przypomina Urząd Transportu Kolejowego – do zgłoszenia reklamacji, dotyczącej komfortu podroży. Zachęca do tego nawet sama spółka PKP Intercity. Najprościej, bez wychodzenia z domu, można zrobić to za pośrednictwem strony intercity.pl, gdzie znajduje się elektroniczny formularz reklamacyjny. W polu "Twoje pytanie dotyczy" należy wybrać: Komfortu podróży). Pasażer może domagać się także na podstawie przepisów unijnych (rozporządzenie PE i RE nr 782/2021) odszkodowania za opóźnienie pociągu zastępczego: 25 proc. ceny biletu od 60 do 119 minut i 50 proc. ceny biletu powyżej 120 minut.

Reklamację można złożyć także osobiście w Centrach Obsługi Pasażera na największych dworcach w Polsce lub w dowolnej kasie biletowej oznaczonej logotypem PKP Intercity. Także innych przewoźników, którzy sprzedają bilety PKP IC. PKP Intercity, o czym informuje na swojej stronie internetowej, udziela pasażerowi odpowiedzi wraz z uzasadnieniem nie później niż w ciągu miesiąca od dnia złożenia reklamacji.
Partnerzy działu

Rawag
Recaro-Growag
Radionika
Wago Elwag
Voith Turbo
Aste
R&G Plus

Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Zobacz również:

PKP Intercity szuka wielosystemowych elektrowozów

Tabor i technika

PKP Intercity szuka wielosystemowych elektrowozów

Jakub Rösler 23 lipca 2024

PKP Intercity: Co z tą klimatyzacją?

Pasażer

PKP Intercity: Co z tą klimatyzacją?

Łukasz Malinowski 23 lipca 2024

PKP Intercity. Wciąż 36% wagonów odstawionych

Tabor i technika

Nowe wagony pojadą w ekspresach PKP Intercity od 2026 roku

Tabor i technika

Blisko 20,3 mln pasażerów PKP Intercity w drugim kwartale 2024

Pasażer

Zobacz również:

PKP Intercity szuka wielosystemowych elektrowozów

Tabor i technika

PKP Intercity szuka wielosystemowych elektrowozów

Jakub Rösler 23 lipca 2024

PKP Intercity: Co z tą klimatyzacją?

Pasażer

PKP Intercity: Co z tą klimatyzacją?

Łukasz Malinowski 23 lipca 2024

PKP Intercity. Wciąż 36% wagonów odstawionych

Tabor i technika

Nowe wagony pojadą w ekspresach PKP Intercity od 2026 roku

Tabor i technika

Blisko 20,3 mln pasażerów PKP Intercity w drugim kwartale 2024

Pasażer

Kongresy
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Transport Publiczny
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5